Sider

lørdag 5. juni 2010

Den lengste pakkelisten


Her er et bilde av sekken min fra forrige togtur jeg var på. Den var ganske tung.

Hva skal man pakke til en lang togreise? Planen er å reise ganske lett, men syns lista er blitt ganske lang allerede jeg.


Pakkeliste for den lengste togreisen

Klær (inkl. det man har på seg):
1 bukse
1 shorts
(1 badeshorts)
4 t-skjorter
7 par sokker
7 boksere
1 lett genser/cardigan
1 regnjakke
1 par walking shoes
1 par sandaler
Belte
1 daypack
pengebelte
hodelykt
lommekniv
skje
oppblåsbar pute
sovepose (+lakenpose ?)
sikkerhetsnåler, strikker og litt tau/vaier
sysett/survival tin (Andreas)
plastposer
gaffatape
tannbørste
såpe
deo
håndvaskemiddel
vannflaske
toalettpapir
solkrem
diaretabletter
solbriller
sov-i-ro
øyemaske
penn
notisblokk
guidebok Kina
guidebok Sør-Øst Asia
phrasebook Kinesisk
phrasebook Russisk
3 bøker hver(koordineres) som kan gis bort
Pass
visum
kopier av pass
vaksinedokumentasjon
helseforsikringsinformasjon
bankkort
billetter
valuta(Russisk, kinesisk, dollar?)
pengebelte
fotokamera/videokamera med lader
sjakkbrett
kortstokk
litt real turmat
mobiltelefon
lader
strømkonvertor


Her er et bilde av meg i min ungdom, da jeg gikk i speideren, på tur, som drikker h-melk rett fra kartongen.

Er det noe som mangler? Er det noe vi ikke bør ha med? Andre tips og innspill mottas med glede i kommentarfeltet under.

9 kommentarer:

  1. Bra liste! Er imponert over hvor lite klær du/dere trenger. Spesielt bare 4 t-skjorter? jeg hadde fått panikk, spesielt med tanke på hvor lenge dere skal være borte. Men det er jo såklart bra, man må pakke lett.

    Å ha med noen smertestillende er jo alltid greit, og et håndkle! Noe slik førstehjelpsgreier er kanskje i survival-tin'en?

    Lykke til med pakking!

    SvarSlett
  2. Dere burde ta med vaskemiddel som kan løses opp i kaldt vann:) Det får man tak i f.eks på nomaden:)

    Vet ikke om dere har ordnet med visum over alt, eller om dere skal gjøre det på grensene, kan være lurt å ha med noen passbilder hvis dere skal kjøpe på grensen, for på en del steder tror jeg man må ha med det til visumet. Vet ikke helt hvilke land det gjelder da...

    SvarSlett
  3. Er beltet i tilfelle du går mye ned i vekt pga. dårlig mage? Jeg ville droppet sandaler og gått mye barbeint i stedet - sandaler er digg, men tar litt mye plass, synes jeg. På den annen side sparer du sokker på det. Må avveies.

    Ha bare med badeshorts, og ikke vanlig shorts. Hva slags shorts skal du ha med som ikke er badeshorts? Penshorts, liksom? Hvis du bader, ha på shortsen etterpå og la den tørke av seg selv.

    Jeg er veldig spent på å se hvilke tre bøker dere ender opp med. Diskuterte litteraturliste litt med Torkil i går. Viktig viktig. Ta med lange bøker. Bøker du ikke ville lest ellers. Ikke noe lettbeint litteratur. Kanskje pensum for neste semester, eller populærvitenskap. Kanskje dere ikke trenger skjønnlitteratur en gang (se også neste avsnitt) - dere er allerede på et eventyr og trenger ikke å drømme dere bort. Hvis dere tar med skjønnlitteratur, bør det være fra den litterære kanon. La de få bøkene dere kan ta med være nyttige. Har allerede anbefalt Torkil å ta med Gravity's Rainbow fordi han har den i bokhylla og aldri kommer til å lese den. Finn ut hva din Gravity's Rainbow er, og ta den med.

    Sjakkbrett er bra! Dere må spille sjakk med én person hvert sted. La gjerne minst én bok være en sjakkbok. Da kan dere bruke mye tid på toget på å bli bedre sjakkspillere. En gyllen anledning.

    Håper dere vurderer å lage en Twitter-konto også! I tilfelle dere ikke orker å oppdatere bloggen hele tida. Eventuelt lag en hashtag til deres respektive konti.

    Ta med en GPS som logger turen. En liten en, som ikke tar stor plass. Hvis mulig bør (foto-)kameraet ha innebygd GPS som geotagger bildene.

    God tur!

    SvarSlett
  4. Vi har klar ekstra passbilder ja. Kaldtvannsvaskemiddel er god ide da! Takker.

    Godt mulig jeg dropper sandaler. Hater sandaler. Og jeg har kun badeshorts, det er Torkil som skiller mellom de.

    Burde jeg ta med John Rawls rettferdihget som rimelighet? Hva syns du Tobias? Jeg har Thor Heyerdals aku-aku i hylla, ulest. Men den er ikke så lang. En liten sjakkbok hadde kanskje ikke vært så dumt. Jeg har god erfaring med sjakkbøker.

    SvarSlett
  5. Gnagsårplaster? Aloe vera eller annet som kan lindre insektsbitt? Ekstra minnekort?

    Enig med hashtag og twitter. Gøy å få en oppdatering, eller to, i ny og ne.

    SvarSlett
  6. Ja, noe filosofi er et godt eksempel på en type bok jeg ville tatt med. Mat for hjernen. Ta med Rawls!

    SvarSlett
  7. Og våtservietter! Det er ganske lurt å ha, synes jeg.

    PS: kan du fjerne den ordbekreftelsesgreia? Den suger.

    SvarSlett
  8. Dere må huske at det dere får kjøpt det aller meste for ca 0 kr i landene dere skal innom, så pakk i alle fall minimalt med forbruksprodukter som dopapir og "real turmat". Synes for øvrig at pakkelisten ser fornuftig ut. Husk å fylle opp ipod/mp3spiller med lydbøker og musikk!

    SvarSlett
  9. Lydbok var god ide! At jeg ikke har tenkt på det.

    SvarSlett